ciasto "góra lodowa"




Jeśli tak jak ja lubicie mleko w proszku, to ciasto na pewno będzie Wam smakowało. "Górę lodową" pierwszy raz spotkałam w Święta u cioci, jednak wtedy jej nie spróbowałam. Moja babcia tak je zachwalała, że skoro mam przepis, to postanowiłam spróbować. Ciasto jest dość pracochłonne i do szybkich nie należy, ale warto poświecić mu czas, bo ma bardzo ciekawy i oryginalny smak. Zresztą, co będę mówić. Spróbujcie sami!  (przepis trochę zmieniony pochodzi z gazetki "Przyślij Przepis")



Składniki:
na biszkopt:
  • 5 jajek
  • 1 szklanka mąki
  • 1 szklanka cukru
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżki kakao
  • cukier waniliowy

na poncz:
  • 1/2 szklanki herbaty
  • kieliszek rumu lub wódki
na krem I:
  • opakowanie kremu do karpatki
  • 500 ml mleka
  • 150 g masła

na krem II:
Upiec biszkopt: Białka ubić z cukrem na pianę, ubijając dodawać żółtka. Mąkę wymieszać z kakao i proszkiem do pieczenia, przesiać do masy jajecznej i wymieszać. Przełożyć do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia i piec w 180*C około 30 minut. Wystudzić, przekroić na dwa blaty i naponczować je. 








Krem do karpatki ugotować według przepisu na opakowaniu. Wystudzić i utrzeć z masłem. Podzielić na połowę. Jedną część rozsmarować na dolnej części biszkopta.







Biszkopty przekroić na połowę. Ciasto z kremem przykryć drugim blatem biszkopta i rozsmarować resztę kremu. Na wierzchu ułożyć biszkopty. 







Masło zagotować z wodą i cukrem, ostudzić. Do ostudzonej masy wmiksować mleko w proszku ( 2 szklanki). 








Masę podzielić na połowę, do jednej części dodać kakao, do drugiej jeszcze dwie łyżki mleka w proszku. 








 Masy z mleka w proszku na przemian wlewać łyżką między biszkopty. 









Gotowe ciasto odstawić w chłodne miejsce na kilka godzin do stężenia.
Kroić w połowie biszkoptów, najlepiej dopiero po kilku godzinach, kiedy ciastka zmiękną. Dobrze się kroi nożem zamoczonym wcześniej w gorącej wodzie. 

Smacznego!


90 komentarzy:

  1. Widać, że ciacho pracochłonne, ale pięknie się prezentuje. Na pewno było warto postać w kuchni! Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. i świetnie smakuje, dziękuję!

      Usuń
    2. Wbrwe pozorom ciasto robi się szybko, a smak rewelacyjny. Zwłaszcza jal biszkopt przełoży się drżemem wiśniowym lub porzeczkowym :)

      Usuń
    3. Apetyczne ciastko-

      Usuń
  3. obłędnie się prezentuje!:)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo ciekawy przepis, trochę pracy, ale efekt super :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. nieskromnie powiem, że tak. Ale polecam zrobić i przekonać się na własnej skórze:)

      Usuń
    2. Jeśli ciasto jest doskonałe -trzeba wyróżniać -Skromność obowiązuje tylko wtedy gdy-czyni się coś tak aby Polska nie zginęła- W przypadku Pani-twórczości trzeba podkreślać wyjątkowość- Perfekcje wykonania -Obcy .Nieznajomy też może być życzliwy-

      Usuń
    3. dziękuję za miłe słowa, anonimowi rzadko są życzliwi...

      Usuń
  6. bardzo fajne ciasto, napewno kiedyś je zrobie

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudne, a jaka fajna nazwa :-)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo efektowne ciacho :) Zapisujemy!
    Pozdrawiamy ;):)
    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
  9. wygląda imponująco, jeszcze takiego nie widziałam :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. rewelacyjne ciasto:) wygląda pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda bardzo efektownie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda świetnie, ale co to za przepis, w którym podajesz w składnikach gotowy krem z paczki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podaje tak, bo tak było w oryginalnym przepisie a poza tym, to chyba nie przestępstwo?? każdy robi jak chce, ja nikogo nie zmuszam. jak ktoś nie chce to zrobi po swojemu:|)|

      Usuń
  13. hej, wczoraj robiłam to ciasto. Jest bardzo pyszne...ale uważam że góra jest za słodka. Czy myślisz że gdyby zmniejszyć ilość cukru w tym kremie nr II - masa by wyszła? albo czym zastąpić ten cukier? Może w ogóle go pominąć? Pozdrawiam. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie próbowałam, ale wydaje mi się, że mozna by zmniejszyć ilość cukru. Jednak całkowitego zrezygnowania z cukru bym nie polecała, masa może być mdła. cieszę się, że korzystałaś z mojego przepisu, pozdrawiam!

      Usuń
  14. Robiłam te ciasto kilkakrotnie z tego przepisu, jest pracochłonne ale wyśmienite i szybko znika z talerza :)

    OdpowiedzUsuń
  15. A jeżeli mam forme o wymiarach 20x40 to jakie proporcje zastosować?

    OdpowiedzUsuń
  16. na taką dużą formę polecam zrobić z półtorej porcji, ja robiłam w foremce 23*25 cm.

    OdpowiedzUsuń
  17. bardzo przepyszne zrobilam na chrzciny i znikło w mgnieniu oka,wszyskim bardzo smakowało!dzieki

    OdpowiedzUsuń
  18. Zrobiłam ciasto i było wyśmienite.Tylko nie wiem dlaczego było gęste a nie płynne tak jak piszesz.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Gdy ktoś ma talent i serce to tworzy takie cuda- taki raj dla oczu-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sypiące się z nieba -
      z mocą lawiny-z mocą wodospadu
      iskierki gwiazd Niech Pani przypominają
      (niech zdumiewają -pobudzają wyobraźnię )
      Proszę pomyśleć co nastąpi z chwilą wybicia
      na zegarze północy - Przecież wszystko
      co było złe - przeminęło -
      Już nie wróci- W sercu niech
      pozostanie wszystko co
      było miłe -radosne-doskonałe

      Radosnego oczekiwania-radosnego przygotowania
      do magicznej chwili
      Jaka nastąpi o północy
      31 grudnia na 1 stycznia 2014 już roku
      życzę serce przepełnionego
      szczęściem- życzę aby nawet
      okruchy cierni nie
      raniły Pani stóp -
      czyli Pani serca-
      Szczęśliwego Nowego Roku!!!

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za życzenia, miło, że anonimowe osoby też potrafią być życzliwe. Choć nie wiem komu, również życzę aby Nowy Rok był jeszcze lepszy!

      Usuń
    3. Ile to ciasto może stać w lodówce ? :D

      Usuń
    4. nie wiem, bo moje dość szybko zostało zjedzone. Ale myślę, że kilka dni może postać, bo nie zawiera surowych owoców ani nic takiego, co mogłoby szybko się zepsuć.

      Usuń
  20. Ciasto bardzo proste w przygotowaniu ! Przepis tylko wygląda na trudny...
    PYSZNE !!! Goście zachwycali się smakiem...coś nowego...innego a do tego bardzo ale to bardzo pysznego.... Mmmmm..... POLECAM WSZYSTKIM :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że smakowało i bardzo dziękuję za komentarz:)

      Usuń
  21. bardzo dobre ciasto polecam

    OdpowiedzUsuń
  22. bardzo dobre warto robić

    OdpowiedzUsuń
  23. A mnie coś nie wyszło... :-( ogólnie ciasto bardzo smaczne tylko, dlaczego po ukrojeniu i postawieniu poza lodówką, pomiędzy masą karpatkową a masą z mleka z proszku powstaje woda?wszystko robiłam zgodnie z przepisem? Chyba jestem kulinarnym beztalenciem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. witam,
      szczerze powiedziawszy to nie wiem. Nie ma pojęcia dlaczego tak się stało, nigdy z takim czymś się nie spotkałam...Tak jak pisałam ja też korzystałam z czyjegoś przepisu, nie jest on mojego autorstwa, mi akurat wyszło. I z wcześniejszych komentarzy wiem, że kilku osobom też wyszło, więc nie wiem. Na pewno nie jest Pani kulinarnym beztalenciem! Każdemu się zdarza coś sknocić, może produkty nie były pełnowartościowe?

      Usuń
  24. Czy ten drugi krem powinien być zimny? Bo mój był lekko ciepły.

    OdpowiedzUsuń
  25. czy mleko w proszku ma być granulowane czy nie





    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najlepiej nie granulowane. Ja używam takiego w ciemno niebieskim opakowaniu. Granulowane ma inny smak i mniej tłuszczu.

      Usuń
  26. baaaardzo pycha

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciasto pyszne, zrobiło wielką furrorę wśród moich gości. Jedyna uwaga, jeśli chodzi o krem nr II sądzę, że połowa składników jest wystarczająca. Zrobiłam według przepisu i poly nie wylalam na ciasto. Kren II jest bardzo słodki, przez co ciasto staje się mdłe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też moim zdaniem górna warstwa jest za słodka i wystarczy polowa porcji, też sporo jej wylałam do zlewu bo na ciasto było za dużo.

      Usuń
  28. wg mnie, aż tak wiele pracy, ani pieniędzy nie wymaga :) a robi wrażenie :) już zapisałam i na śwęta się pojawi na stole :) dziękuję za przepis <3 :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciasto bardzo efektownie wyglada,postaram sie zrobic,pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  30. Też robiłam:) Pychotka!! Wszyscy rozpływali się w komplementach:) Mąż zachwycony placuchem, a nie jest tak bardzo pracochłonny, wiadomo, szarlotkę zrobi się szybciej, ale jeśli komuś zależy na czymś z wyższej półki, to idealny przepis i w porównaniu z innymi mniej czasochłonny:)

    OdpowiedzUsuń
  31. A jak zrobić taką czarno-białą polewę? Kupić w sklepie?

    OdpowiedzUsuń
  32. Tak jak pisze w przepisie-wylewać na zmianę biala i brazowa masę.

    OdpowiedzUsuń
  33. Byłem niesamowitym szczęściarzem mając okazję skosztować kawałek tego cuda w pracy przy okazji jakiejś tam. Teraz przedstawiłem przepis żonie i wkrótce podzielę się informacją co nam się urodziło. Ja chyba lubię jeść...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno Wam sie uda. Tez mam w planie je zrobić w najbliższym czasie żeby wymienić zdjęcia na ładniejsze. P.s. Tez lubię jesc😊

      Usuń
  34. Ciasto nie jest pracochłonne,kwestia tylko "wyczekania" aż masy wystygną, ale dla mnie jest mega słodkie,aż drapie w gardło.. następnym razem ujęłabym sporo cukru.

    OdpowiedzUsuń
  35. W przepisie jest duży krem karpatka na 700 ml mleka.Jaki to krem i jakiej firmy?

    OdpowiedzUsuń
  36. O rany nie pamiętam tak dawno to pieklam. Można dać zwykly krem karpatka i dodac łyżkę mąki ziemniaczanej.

    OdpowiedzUsuń
  37. Ciasto super.Krem z mlekiem w proszku wyszedł mi zbyt gęsty i musiałam rozłożyć łyżką,i nie mogłam go rozlać.Oczywiście wygląd był inny.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  38. Ciasto super.Krem z mlekiem w proszku wyszedł mi zbyt gęsty i musiałam rozłożyć łyżką,i nie mogłam go rozlać.Oczywiście wygląd był inny.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  39. Ostatnio robiłam to pyszne ciacho na imieniny teścia, jest naprawdę świetne. Tylko zamiast szklanki cukru do masy z mlekiem w proszku, dałam pół szklanki cukru i wyszło super, nie za słodkie, i w cale nie jest takie pracochłonne,mimo że mam dwójkę dzieci w tym jedno 3 miesięczne, bardzo szybko je zrobiłam i oczywiście wszystkim bardzo smakowało, jeszcze przed podaniem polałam każdy kawałek ajerkoniakiem, wyglądało i smakowało wyśmienicie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam. Ciasto przepyszne. U nas funkcjonuje pod nazwą ,,Milky Way". Ale polecam do zrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Niestety masa z kakao mi sie zważyła :(

    OdpowiedzUsuń
  42. Ciacho pychota tylko masa troche rzadka...

    OdpowiedzUsuń
  43. Witam ! Zrobiłam ciasto ,poszło mi całkiem sprawnie.Nie jest takie pracochłonne jakby się wydawało.Następnym razem jak wiele innych osób ,które skorzystały z tego przepisu zmniejszę ilość cukru w białym kremie.Ogólnie ciasto bardzo pomysłowe,eleganckie i pyszne.Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo proszę:) a ilośc cukru to zawsze kwestia gustu- jedni lubią ciasta bardziej słodkie, inni mniej.

      Usuń
  44. Witam, zrobiłam ciasto ściśle wg przepisu i oto co mi wyszło: biszkopt suchy rozdziela go warstwa kremu karpatka, krem na samej górze tak stwardniał, że ciasto dało się kroić dopiero po kilku minutach po wyjęciu z lodówki jak troche się "ogrzało" a smak mleka w proszku dominował. Generalnie do wyrzucenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kwestia gustu- w tym cieście ma dominować smak mleka w proszku, o to chodzi. Jeśli komuś przeszkadza ten smak, to raczej powinien takie przepisy omijać. Biszkopt ma być nasączony więc jak mógł być suchy? A to, że ciasto kroi się po odczekaniu to raczej nic dziwnego. Masa stężała w lodówce i dlatego tak jest.

      Usuń
  45. Cudo♡ Robilam dzis przepyszne.

    OdpowiedzUsuń
  46. Nie rozumiem za bardzo czy biszkopty daje do środka?i na wierzch też?

    OdpowiedzUsuń
  47. Ciasto przepyszne !! wszyscy goscie sie zachwycali ;) POLECAM

    OdpowiedzUsuń
  48. Ciacho-REWELACJA!!!troszkę pracochłonne ale warto hmmm...pyszotka :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Przepis jest na blaszke o jakich wymiarach?

    OdpowiedzUsuń
  50. moim zdaniem szkoda pieniędzy ,biszkopt za suchy ,krem z karpatki starczył na jedną warstwę a do tego masy na wierzchu za rzadkie, ciasta generalnie nie można pokroić

    OdpowiedzUsuń
  51. jest pyszne wszyscy się zajadali :)

    OdpowiedzUsuń
  52. wspaniale podziwiam jest pyszne

    OdpowiedzUsuń
  53. Szybko sie robi,znika jeszcze szybciej,pychotka :-)

    OdpowiedzUsuń
  54. Wyjątkowe ciastko chociaż tylko na fotografii

    OdpowiedzUsuń
  55. Super wygląda. Zrobię z delicjami

    OdpowiedzUsuń
  56. Chyba już wiem jakie ciasto upichcę w ten weekend :D

    OdpowiedzUsuń