ciasto Krysi




Mam sentynent do tego ciasta. Mając lat -naście, kiedy uczyłam się piec przy pomocy babcinych gazet, znalazłam na nie przepis w Poradniku Domowym. Robiłam je wtedy często, chyba za często, bo w końcu mama poprosiła mnie, żebym go już przestała piec. I tak się wtedy zacięłam, że dopiero wczoraj, po prawie dziesięciu latach, upiekłam je znowu. I bardzo je polecam. Niby nic specjalnego, ale w prostocie właśnie tkwi jego urok.

Składniki:

na biszkopt:
  • 4 jajka
  • 3/4 szklanki mąki
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
Z podanych składników upiec biszkopt, wystudzić. Nasączyć białym winem (ewentualnie herbatą).

na masę jabłkową:
  • 1,5 kg jabłek
  • 2 galaretki pomarańczowe
  • sok z 1/2 cytryny
  • skórka z cytryny
  • łyżka cukru
Jabłka umyć, obrać, zetrzeć na tarce. Przełożyć do rondla, wsypać cukier, dusić około 10 minut. Jeśli nie są zbyt soczyste, podczas duszenia wlać szklankę wody. Dodać sok i skórkę z cytryny. Zdjąć z ognia, wsypać galaretki, dokładnie mieszać, aż się rozpuszczą. Odstawić, tężejące wylać na biszkopt, wyrównać. Odstawić do całkowitego stężenia.

na krem:
  • 2 opakowania budyniu waniliowego
  • 900 ml mleka
  • 3 łyżki cukru
  • 200 g masła
Budynie ugotować z cukrem na mleku. Ostudzić. Zimne utrzeć z  masłem. Krem wyłożyć na jabłka, rozsmarować. Polać dowolną polewą i posypać prażonym kokosem.

4 komentarze: