tarta z wędzoną makrelą i beszamelem


To zdecydowanie najlepsza wytrawna tarta jaką jadłam. Bałam się co z niej wyjdzie, bo nigdy wcześniej nie jadłam wędzonej makreli w ciepłym daniu, przeważnie używam jej do past kanapkowych. Nie jest to klasyczna tarta, bo spód nie jest kruchy a puchaty drożdżowy, ale taki moim zdaniem bardziej pasował. Nadzienie jest kremowe, delikatne i świetnie się komponuje z ziołami i soczystymi pomidorami. Ja dodatkowo podałam ją z sosem czosnkowym. Polecam bardzo na drugie danie lub ciepłą kolację. 

*foremka do tarty o średnicy 28 cm
Składniki:
na ciasto:
  • 225 g mąki
  • 15 g drożdży 
  • 135 ml letniej wody
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki cukru
  • 2 łyżki oleju
na nadzienie:
  • 1 makrela wędzona
  • 1 i 1/2 szklanki mleka
  • 2 łyżki masła
  • 2 łyżki mąki
  • 1 cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 duży pomidor
  • 150 g żółtego sera wędzonego
  • 2 łyżki czarnych oliwek
  • gałka muszkatołowa
  • sól
  • biały pieprz
  • zioła prowansalskie
dodatkowo:
  • bułka tarta  i masło do formy
Składniki ciasta połączyć i dokładnie wyrobić na jednolite ciasto (najlepiej mikserem z hakami). Odstawić w ciepłe miejsce pod przykryciem na około pół godziny. W tym czasie przygotować składniki: pomidora i oliwki pokroić w plasterki, cebulę i czosnek posiekać, ser zetrzeć na tarce o grubych oczkach, makrelę przebrać z ości, formę wysmarować masłem i wysypać bułką tartą. Wyrośnięte ciasto rozwałkować i wylepić nim dno i boki foremki. Cebulę i czosnek podsmażyć na maśle na złoto, dodać mąkę, smażyć aż nabierze beżowego koloru a następnie mieszając rózgą wlewać mleko. Dodać sól, pieprz, gałkę muszkatołową i mieszając gotować kilka minut. Następnie dodać makrelę, wymieszać i zdjąć z ognia. Lekko przestudzić i wyłożyć na ciasto. Posypać serem. Na wierzchu ułożyć pomidora i oliwki. Posypać ziołami. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200*C i piec około 20 minut aż ciasto będzie rumiane a ser zapieczony. 

 

 




1 komentarz:

  1. Rewelacyjna tarta. Pierwszy raz jadłam wędzoną makrelę na ciepło i w takim zestawieniu, a smakuje wybornie! Polecam wszystkim!!!
    Ewa

    OdpowiedzUsuń