podwójnie czekoladowy tort urodzinowy


Tort ten zrobiłam wczoraj na urodziny pewnej dziesięciolatki. Zaryzykowałam i postawiłam na nowy, nieznany mi przepis.
Dla mnie bomba. Pierwszy raz robiłam i jadłam taki tort. Nie na biszkopcie tylko na wilgotnym ciężkim cieście z dodatkiem maślanki. Nowością było też dla mnie dodanie do ciasta szklanki gorącej kawy, ale jak się okazało, ktoś dobrze to wymyślił. Co do kremu, to połączenie serka mascarpone, kremówki i czekolady to strzał w dziesiątkę, zwłaszcza, jeśli ktoś nie lubi maślanych kremów. Dla mnie mogł być ciut mniej słodki. Na pewno go powtórzę, ale wtedy do kremu dam tylko gorzką czekoladę. Kremu wystarczyło na obsmarowanie tortu z góry i po bokach. Uwaga: ciasto popękało podczas pieczenia, więc nie zdziwcie się, jeśli tak się Wam stanie. Piekłam w tortownicy 21 cm. 

Składniki:
na ciasto:
  • 3/4 szklanki kakao
  • 2 szklanki mąki
  • 2 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka maślanki 
  • 1/2 szklanki oleju
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka sody
  • kilka kropel aromatu rumowego
  • szklanka gorącej świeżo zaparzonej kawy (fusy oddzielić)
do nasączenia:
  • 1/2 szklanki kawy rozpuszczalnej
na przełożenie:
  • 250 g serka mascarpone
  • 300 ml śmietanki kremówki
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 50 g mlecznej czekolady
  • łyżka kakao
  • 1/2 szklanki cukru pudru (dałabym mniej)
  • 3 banany
na dekorację:
  • około 50 rurek waflowych
  • 200 g lentilków
Przygotowanie:
ciasto:
Suche składniki wymieszać razem w misce. Mokre składniki (oprócz kawy) wymieszać w osobnej misce i połączyć z suchymi. Zmiksować na małych obrotach na jednolitą masę i powoli miksująć wlewać kawę. Ciasto przełożyć do tortownicy wyłożonej papierem i piec w 170*C przez godzinę (do suchego patyczka). Wystudzić i przekroić na dwa  blaty (można na trzy). 
krem:
Kremówkę ubić z cukrem pudrem. Czekolady rozpuścić w kąpieli wodnej, wymieszać z serkiem mascarpone i kakao. Połączyć z kremówką. 
Na cieście położyć banany, wyłożyć prawie cały krem. Przykryć drugim blatem ciasta i obsmarować resztą kremu.  Krótko przed podaniem obłożyć w koło rurkami waflowymi i na wierzch wysypać lentilki. 



Inspiracja

2 komentarze: