szybki chleb pszenno-żytni z makiem




To, że domowy chleb jest najlepszy to wie chyba każdy. My też od dawna o tym wiemy, często piekłam bułki i chlebki ale nie powiem, często też kupowałam. Wiadomo, nie zawsze jest czas i nie zawsze się chce. Teraz jednak zupełnie przerzuciliśmy się na domowy chleb, odkąd w mojej kuchni zagościły dwie cudowne maszyny. Jakiś czas temu wygrałam automat do pieczenia chleba, mój już drugi (pierwszy nie przeżył) w którym nie piekę ale wyrabiam w nim ciasto drożdżowe, bo robi to mistrzowsko. A już zupełnie rozkochałam się w pieczeniu chleba odkąd mam piekarnik parowy od Electrlouxa. Zaczynałam go testować z przekonaniem, że to pewnie tylko "pic na wodę" ale miło się zaskoczyłam. Rzeczywiście jest różnica między zwykłym pieczeniem a pieczeniem z parą. Bochenki pieczone parowo są lepiej wyrośnięte, pulchniejsze i nie są suche. Skórka chrupiąca a środek wilgotny. Już dwa takie chlebki zjedliśmy na gorąco a o piętki była walka:) 

Ponieważ lubimy kiedy za każdym razem chlebek jest inny, to do tego dodałam czarny sezam do środka i mak na wierzch. 

Można go upiec w keksówce, ja mam słabość do bochenków więc utoczyłam go bez foremki. 

Składniki:

  • 500 g mąki pszennej
  • 100 g mąki żytniej typ 2200
  • około 300 ml ciepłej wody
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • 15 g drożdży
  • łyżka czarnego sezamu
  • łyżka maku
Mąki przesiać, wymieszać z solą i sezamem. Drożdże rozkruszyć z cukrem, zalać odrobiną wody, wsypać łyżkę mąki i rozrobić. Odstawić na 10 minut. Kiedy drożdże zaczną pracować rozczyn wlać do pozostałej maki, wlać resztę wody. Mikserem, ręcznie lub w automacie wyrobić dokładnie ciasto. Podczas wyrabiania obserwować- jeśli będzie za rzadkie dodać mąki, jeśli za gęste dolać jeszcze wody. Ciasto na chleb pieczony w keksówce może być rzadsze ale jeżeli chcecie opiec bochenek to ciasto powinno być gęste, żeby kształt się nie rozjechał. 
Wyrobione ciasto nakryć ściereczką i odstawić na mniej więcej godzinę do wyrośnięcia. Po tym czasie przełożyć do foremki wysmarowanej olejem lub uformować bochenek. Wierzch posmarować wodą i posypać makiem. Można naciąć. Odstawić na kwadrans. 

W tym czasie przygotować piekarnik. Nalać wodę w przeznaczone do tego wgłębienie i nagrzać do 200 *C. Wstawić chleb i piec godzinę. Po upieczeniu wyjąć z foremki i wystudzić na kratce.

UWAGA! wodę nalewamy zawsze tylko do zimnego piekarnika. Po upieczeniu dobrze jest przetrzeć od razu dno, żeby nie został osad. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz