klasyczne eklerki z budniem


Często słyszę wśród znajomych, że przecież eklerki, ptysie i karpatka to to samo ale w innym kształcie. Wczoraj upiekłam je aby pokazać czym się różnią. Zasadnicza różnica jest taka, że eklerki- bardziej podłużne ciastka nadziewane są budyniem (ja wyrabiam go z masłem na gorąco), ptysie czyli te okrągłe nadziewane są bitą śmietaną a karpatka ma krem budyniowy ucierany na zimno. Ja osobiście lubię eklerki pod czapą z czekolady a ptysie oprószone cukrem pudrem.
 Jak widać z jednego, prostego ciasta ptysiowego można przygotować wiele rodzajów ciastek, a to tylko kilka możliwości jego wykorzystania. Ja zawsze przy okazji pieczenia karpatki czy eklerków z części ciasta robię groszek ptysiowy, który wykorzystuję do zup. 
Chciałam żeby moje eklerki miały trochę inny kształt ale podczas pieczenia tak wyrosły, że byłam w szoku bo chciałam uzyskać efekt mini. Kształt jednak niczego nie zmienia bo były tak pyszne, że bez wyrzutów sumienia po nie sięgaliśmy. 
Ciasto parzone jest bardzo proste w przygotowaniu, najważniejsze jest jednak aby je dobrze upiec. Nieraz wydaje się, że ciastka są upieczone ale po przekrojeniu w środku są surowe. Dlatego upieczone ciastka suszę jeszcze chwilę w niższej temperaturze. 

*na 12 sztuk
Składniki:
na ciasto:
  • szklanka wody
  • szklanka mąki pszennej
  • 125 g masła
  • 4 jajka
na krem:

  • litr mleka
  • 80 g mąki ziemniaczanej
  • 20 g mąki pszennej
  • 20 g mąki kukurydzianej
  • 3 żółtka
  • 100 g cukru
  • 200 g masła
dodatkowo:
  • 100 g gorzkiej czekolady 
  • 2 łyżki mleka
  • łyżeczka masła
Wodę z masłem zagotować. Wsypać mąkę i na wolnym ogniu ciągle mieszając zaparzyć ciasto aż powstanie jednolita gęsta masa. Zdjąć z ognia i wystudzić. Do zimnej masy wbić jajka i miksować do momentu uzyskania jednolitego ciasta bez grud. Przełożyć ciasto do szprycy i wyciskać ciastka na papier do pieczenia. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 190*C i piec około 20 minut a następnie suszyć w 160*C jeszcze kwadrans. Wystudzone ciastka przekroić wzdłuż na połowę. 

Żółtka, wszystkie mąki, cukier i szklankę mleka wymieszać. Pozostałe mleko zagotować. Wlać na nie mieszankę z żółtkami i ugotować gęsty budyń. Nie zdejmując z ognia dodać masło i mieszać do momentu aż budyń je wchłonie. Przestudzić. Przełożyć do szprycy i nadziać ciastka. 

W misce umieścić połamaną czekoladę, mleko i masło. Rozpuścić nad parą i polać eklerki. 

2 komentarze:

  1. Mniam, zjadło by się takie eklerki. Wyglądają rewelacyjnie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam eklerki z dużą ilością czekolady na wierzchu, pychotka.

    OdpowiedzUsuń