orzechowo-kawowy tort koszyk



 Tort ten upiekłam na urodziny Mamy. Blaty ciasta orzechowego przełożyłam kremem kawowym, smak przełamał dżem z wiśni a do tego wszystkiego dodałam jeszcze beziki. Tort bogaty w smaku ale ani zbyt tłusty, ani nie przesłodzony.  Wykończyłam go polewą a na wierzchu zrobiłam wzorek koszyka z kwiatami. Pierwszy raz robiłam splot koszykowy, średnio mi to wyszło, bo miałam złą tylkę ale nawet nie jest to takie trudne jak się wydaje. Najtrudniejsze było rozsmarowanie na gładko gorącej polewy na masie maślanej tak, żeby się ona nie stopiła ale nawet się udało. Dekorowanie to nie jest moja mocna strona ale w sumie wyszło nie najgorzej:) Grunt, że tort bardzo smakował. 

*foremka 21 cm
Składniki:
na ciasto orzechowe:


  • 8 jajek
  • 300 g orzechów włoskich
  • 3 łyżki bułki tartej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 200 g cukru pudru
na krem:


  • 750 ml mleka
  • 2 opakowania budyniu waniliowego (po 40 g)
  • 2 łyżki cukru
  • łyżeczka sypkiej kawy mielonej
  • 250 g masła
na polewę:
  • 125 g masła
  • 2 łyżki kakao
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 2 łyżki wrzątku
dodatkowo:
  • słoiczek dżemu wiśniowego
  • kilkanaście małych bezików
  • cukrowe kwiatki
  • bita śmietana 
  • kakao

Upiec ciasto: żółtka utrzeć z cukrem pudrem na biało. Dodać starte orzechy i proszek do pieczenia. Na końcu wmieszać pianę ubitą z białek. Dni tortownicy wyścielić papierem do pieczenia i przełożyć ciasto. Piec w 175*C około 45 minut, sprawdzając patyczkiem. Wystudzić i przekroić na trzy blaty. 


Przygotować krem: budynie rozrobić z cukrem w połowie mleka i ugotować na pozostałym mleku. Wystudzić. Miękkie masło rozetrzeć, następnie ucierając dodawać po trochę budyniu i wsypać kawę. 




Składanie ciasta: dolny blat ciasta ułożyć na paterze i zapiąć obręczą tortownicy. Ciasto posmarować połową dżemu. Następnie rozsmarować 1/3 kremu i wetknąć w niego beziki. 






Przykryć drugim ciastem, rozsmarować dżem a następnie 1/3 kremu. Przykryć ostatnim blatem orzechowym. Wierzch i boki otynkować pozostałym kremem. Wstawić do lodówki, żeby zastygło. 


Polewa:  Masło rozpuścić w rondelku na małym ogniu. Cukier puder wymieszać z kakao i dodać do masła. Energicznie mieszać rózgą, żeby rozbić grudki. Dolać wrzątek i mieszać aż powstanie jednolita konsystencja a tłuszcz się wchłonie (może się okazać, że trzeba dolać jeszcze łyżkę wrzątku jeśli tłuszcz będzie widoczny na wierzchu). Obniżyć trochę temperaturę polewy przekładając ją z rondelka na talerz. 

Kiedy polewa nieco przestygnie (ale nie za bardzo, bo będzie zbyt gęsta) polać wierzch tortu, najlepiej dookoła i delikatnie rozsmarować szerokim nożem lub szpatułką. Od razu wstawić do lodówki. Bitą śmietanę zmiksować z kakao i przełożyć do szprycy. Wycisnąć wzór na wierzchu tortu. Kwiatki cukrowe ułożyć tuż przed podaniem, w innym wypadku rozpuszczą się przez kontakt z bita śmietaną. 

Rada: koszykowy wzór można zrobić też z masy maślanej. Do kremu można dodać alkohol, ja tym razem go pominęłam. 


1 komentarz:

  1. Bardzo fajny przepis, pysznie to wygląda :-)
    Zapraszam do mnie :-)
    http://www.mecooks.com

    OdpowiedzUsuń